header curve

Waarom werken makelaars precies met bepaalde verzekeraars samen?

Als verzekeringsmakelaar bent u onafhankelijk en werkt u met verschillende verzekeringsmaatschappijen samen. In functie van een behoeftenanalyse van uw klanten, gaat u voor hen op zoek naar de beste oplossing op de markt. Maar wat zijn de belangrijkste redenen voor makelaars om precies met verzekeraar A of B samen te werken?

Als verzekeringsmakelaar bent u onafhankelijk en werkt u met verschillende verzekeringsmaatschappijen samen. In functie van een behoeftenanalyse van uw klanten, gaat u voor hen op zoek naar de beste oplossing op de markt. Maar wat zijn de belangrijkste redenen voor makelaars om precies met verzekeraar A of B samen te werken?

In 2021 voerden Accenture en Benthurst & Co, in samenwerking met de beroepsverenigingen FVF, Feprabel en BVVM, een onderzoek uit bij 249 Belgische verzekeringsmakelaars: de Broker Market Pulse Study 2021 voor Verzekeringen. De studie toonde onder andere aan dat de makelaar van de toekomst fygital is. Voorts werd ook dieper ingegaan op de consolidatietrend binnen de makelarij, alsook op de motieven van verzekeringsmakelaars om met bepaalde verzekeraars samen te werken.

(Beperkte) Verschillen tussen Leven en Niet-Leven

Wat blijkt uit de resultaten van de studie? Accenture en Benthurst & Co maken en onderscheid naargelang het gaat om Leven of Niet-Leven.

Makelaars werken in Niet-Leven (BOAR of Varia) vooral samen met verzekeraars omwille van

  • productaanbod: 29%
  • concurrentiële tarieven voor de klant (prijs/kwaliteit): 28%
  • commerciële flexibiliteit in acceptatie: 8%
  • imago van de verzekeraar: 7%
  • rol en kwaliteit van de accountmanager: 5%

In Leven luidden de antwoorden als volgt:

  • productaanbod: 33%
  • concurrentiële tarieven voor de klant (prijs/kwaliteit): 15%
  • financiële stabiliteit: 14%
  • imago van de verzekeraar: 11%
  • rol en kwaliteit van de accountmanager: 8%

Zowel in Leven als Niet-Leven winnen de eerste drie criteria aan belang, in vergelijking met de resultaten van dezelfde studie drie jaar eerder (2018). Het imago van de verzekeraar en de rol van de accountmanager worden vandaag zowel in Niet-Leven als in Leven als minder belangrijk ervaren door verzekeringsmakelaars bij het bepalen van de keuze van hun partnerverzekeraars.

NPS-score verzekeraars stijgt

De onderzoekers bestudeerden ook hoe tevreden makelaars over verzekeraars waren. Op dit vlak viel er alvast goed nieuws te rapen: zowel in Leven als in Niet-Leven steeg de NPS-score, respectievelijk van 6 naar 11 en van -3 naar 4. NPS staat voor Net Promotor Score en geeft de mate van tevredenheid aan en kan variëren van -100 tot +100. Vaak wordt er slechts één vraag gesteld: Hoe waarschijnlijk is het dat u bedrijf X zult aanbevelen aan een vriend of collega? De respondent kan dan een score van 0 tot en met 10 invullen.

Vertegenwoordigt u een verzekeraar en bent u op zoek naar manieren om uw samenwerking met makelaars te intensiveren? Maak dan zeker een afspraak met ons om te bekijken hoe wij u daarbij kunnen helpen.

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin