Covid-19 heeft voor een digitale versnelling gezorgd in onze manier van werken. Thuiswerk is voor veel medewerkers voortaan een vast onderdeel van hun werkweek, net zoals video calls of Whatsapp-berichten. Die meer uitgesproken digitale insteek heeft ook een impact op de interactie tussen verzekeringsmakelaars en hun klanten. Meer dan ooit is de toekomst van de makelarij fygital: een optimale mix tussen fysiek en digitaal!
Covid-19 heeft voor een digitale versnelling gezorgd in onze manier van werken. Thuiswerk is voor veel medewerkers voortaan een vast onderdeel van hun werkweek, net zoals video calls of Whatsapp-berichten. Die meer uitgesproken digitale insteek heeft ook een impact op de interactie tussen verzekeringsmakelaars en hun klanten. Meer dan ooit is de toekomst van de makelarij fygital: een optimale mix tussen fysiek en digitaal!
De Broker Market Pulse Study 2021 voor Verzekeringen, een initiatief van beroepsverenigingen FVF, Feprabel en BVVM in samenwerking met Accenture en Benthurst & Co, toont aan dat digitale interacties tussen verzekeringsmakelaars en hun klanten in stijgende lijn zitten. Niet verwonderlijk, want de coronapandemie heeft digitale kanalen een stevige boost gegeven. Makelaars geven in de studie aan dat ze steeds vaker met hun klanten communiceren via e-mail, video call, Whatsapp/Messenger, sociale media, hun website … Sommige makelaars werken ook met een eigen app en/of via de klantenzone van hun beheerspakket of website. Toepassingen zoals chat, chatbots en apps van verzekeraars worden nog maar beperkt gebruikt.
Makelaars bieden hun klanten online dan ook toegang tot steeds meer functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan
Uiteraard doen al deze digitale mogelijkheden geen afbreuk aan het belang van face-to-face-contacten tussen makelaars en hun klanten. Het is dan ook geen of-of-, maar wel een en-en-verhaal. In bepaalde situaties, zoals een commercieel gesprek, kan een fysiek contact zeker een meerwaarde bieden. Maar voor gesprekken met klanten waarin de stand van een dossier besproken wordt, is een video call een perfect alternatief. We hebben nu eenmaal met zijn allen ontdekt dat we dankzij het inzetten van video calls ook heel wat tijd winnen: minder verplaatsingen, minder files, geen parkeerzorgen, … Makelaars die gaan voor een maximale efficiëntie, kiezen dan ook voor een ‘fygital’ aanpak, waarbij de kracht van de persoonlijke benadering van klanten gecombineerd wordt met de efficiënte inzet van digitale tools.
Welke tools u als makelaar best kiest, hangt volledig af van uw eigen voorkeuren en inzichten. Belangrijk is wel dat u, als u bepaalde digitale tools inzet, deze maximaal integreert in uw werking:
Vaak is uw website een centrale tool in uw marketing en communicatie. Het is immers perfect mogelijk om de meeste digitale tools te integreren in of te combineren met uw website. Een performante site is dan ook veel meer dan louter een digitaal visitekaartje. Het is als het ware het commandocentrum van uw marketing. Wil u graag een concreet voorstel voor een website op maat van uw kantoor? Neem dan meteen contact met ons op.