Je wil groeien, en cold calling naar prospecten is part of the job. Heb je de neiging om, eenmaal je de prospect aan de lijn krijgt, te vragen of je hem of haar stoort? Dan is het hoog tijd om met komaf te maken met die gewoonte …
Stel jezelf even in de plaats van je gesprekspartner. Je wordt gebeld, terwijl je op dat moment uiteraard met iets anders bezig bent. Je agenda zit nu eenmaal vol, net zoals die van zowat iedereen die voltijds werkt. Als de man of vrouw aan de andere kant van de lijn, van wie je natuurlijk weet dat hij of zij iets van je wil, vraagt of het stoort … dan is het meest logische antwoord ‘ja’. Je bent nu eenmaal andere dingen aan het doen. Dat geldt uiteraard ook in het scenario dat jij diegene bent die koud belt. Je hoeft je prospect niet te laten zeggen dat je stoort, want je weet dat dit zo is!
Stel je de vraag of je stoort, dan kan de prospect met een eenvoudige ‘ja’ het gesprek min of meer beëindigen. Dan ben je dus terug bij af. Goed nieuws is er wel als de prospect zegt dat je niet stoort, want dan geeft hij aan dat hij bereid is naar je te luisteren. Maar de kans hierop is beduidend kleiner …
Sommige mensen zijn van mening dat vragen of je stoort een vorm van elementaire beleefdheid is. Daar valt iets voor te zeggen. Maar je kan ook op andere manieren beleefd overkomen aan de telefoon en toch je prospect bij de les houden.
Zo doe je er goed aan om van bij de start van het telefoongesprek de nieuwsgierigheid en interesse van de prospect te prikkelen. Daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat je zijn business door en door kent, zodat je ook perfect weet voor welke oplossingen (die jij aanbiedt) de prospect gevoelig kan zijn.
Bereid je goed voor, zodat je al heel wat te weten komt over de prospect naar wie je belt. Iemand die snel inziet dat je je huiswerk gemaakt hebt, zal positiever gestemd zijn. Merkt de prospect dat je zijn of haar bedrijf helemaal niet kent en stel je vragen waarop je het antwoord vooraf makkelijk via het internet had kunnen vinden? Dan lijkt een onsuccesvolle call bijna onvermijdelijk.
Vaak is het ook zinvol om je gesprekspartner bij het begin van de call enkele vragen te stellen waarop het antwoord bijna per definitie ‘ja’ is. Zo creëer je een flow waarin de prospect meer en meer openstaat voor wat je zult vertellen.
Heb je geen zin of tijd of zelf je koude prospectie te doen? Maar wil je wel graag dat je commerciële medewerkers een agenda vol met afspraken hebben? Dan besteed je je cold calling best uit. Ken je de belangrijkste voordelen van het uitbesteden van prospectie? Bij Teledesk Group beschikken we over sterke medewerkers die de verzekeringsbranche door en door kennen. Wil je graag een offerte? Contacteer ons dan meteen.