Een succesvolle koude prospectiemail of cold e-mail uitsturen, is niet evident. Zo’n e-mail kan immers opdringerig overkomen, maar kan daarentegen ook echt een commerciële opening voor je bedrijf creëren. Waaraan besteed je best aandacht als je koud wil gaan e-mailen? Tip 1: zorg dat je prospectiemail eruit springt Logisch toch? Kies voor een opvallende onderwerpregel …
Een succesvolle koude prospectiemail of cold e-mail uitsturen, is niet evident. Zo’n e-mail kan immers opdringerig overkomen, maar kan daarentegen ook echt een commerciële opening voor je bedrijf creëren. Waaraan besteed je best aandacht als je koud wil gaan e-mailen?
Logisch toch? Kies voor een opvallende onderwerpregel die naadloos aansluit bij de interesses van je prospect. Zo vergroot je de kans dat je prospect je mail aandachtig zal lezen.
Een originele openingszin, een korte bodytekst en een duidelijke en opvallende call-to-action. Meer moet dat niet zijn!
Geen copy-paste van standaardtekstjes! Schrijf voor je prospectiemail een unieke tekst op maat van je prospect.
Zet de belangrijkste boodschap in het vet of in kleur. Die mag immers niet aan de aandacht van de lezer ontsnappen
Anders krijg je het ‘wall of text’-fenomeen, waarbij de lezer ontmoedigd geraakt door de grote hoeveelheden tekst. Korte alinea’s van drie of vier regels zijn ideaal. En vergeet natuurlijk geen tussentiteltjes.
Een aanspreking zoals ‘Beste Johan’ is perfect ok. Is de schrijfstijl van je mail overdreven formeel, dan is het risico des te groter dat je mail in de prullenmand verdwijnt
Verzend je mail in de loop van de voormiddag. Doe je dit pas ’s avonds, dan dreigt je e-mail ondergesneeuwd te geraken tussen de andere ongelezen mails.
Dat kan via een telefoontje, maar ook via een opvolgingsmail. Wacht alleszins enkele dagen vooraleer je opnieuw contact probeert te leggen. Lukt het na een tweede keer nog niet, dan kan je nog een derde poging wagen. Biedt ook die derde mail geen soelaas? Dan laat je het best zo. Je prospect heeft dan duidelijk te kennen gegeven dat hij geen interesse heeft.
Neemt je prospect contact met je op, dan kan je in een wip terugvinden wat je laatst naar hem stuurde of hij naar jou. Het maakt ook de rapportering achteraf des te eenvoudiger.
Ga niet zomaar massaal prospectiemails versturen naar adressen die je God-weet-waar bijeengesprokkeld hebt. Leef de regelgeving na. Denk aan de GDPR-regels, maar ook aan de Bel-mij-niet-meer-lijst.
Wil je graag een prospectieactie organiseren?
Contacteer ons en wij werken voor jou een offerte uit.