header curve

Verzekeringsmakelaar? Hoe scoort uw website goed in een zoekmachine?

Dit artikel maakt u wegwijs in zoekmachinemarketing en geeft u tips om als makelaar met uw website makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten.

SEO en SEA. Ongetwijfeld hebt u ooit al eens gehoord van deze termen. Maar wat betekenen ze precies? Het gaat om technieken die u toelaten om met uw website beter te scoren in zoekmachines. Belangrijk, nu digitalisering meer dan ooit in een stroomversnelling komt en u ook zelf meer en meer digitale contacten hebt met uw (prospect)klanten. We maken u wegwijs in zoekmachinemarketing en geven u tips om als makelaar met uw website makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimisation (zoekmachineoptimalisatie). Via SEO zorgt u ervoor dat uw website zo hoog mogelijk gerangschikt wordt in zoekresultaten zonder dat u hiervoor (betalend) adverteert. Tikt iemand op Google bijvoorbeeld ‘verzekeringsmakelaar Deinze’ in, dan verschijnen er een aantal zoekresultaten. Dit zijn pagina’s van websites waarvan Google vindt dat die het best beantwoorden aan de zoekopdracht ‘verzekeringsmakelaar Deinze’. Bovenaan de zoekresultaten vindt u een aantal advertenties. Bedrijven hebben betaald om helemaal bovenaan te staan. Onder die betaalde zoekresultaten ziet u een kaart met een drietal geselecteerde bedrijven (in ons voorbeeld uiteraard verzekeringsmakelaars). En daaronder start de lijst met de niet-betalende of organische zoekresultaten. Via SEO probeert u dus uw website zo hoog mogelijk in die laatste categorie te krijgen.

SEA is dan weer de afkorting voor Search Engine Advertising. Met SEA tracht u helemaal bovenaan de zoekresultaten te prijken … dus bij de advertenties. U betaalt hiervoor Google Ads. Dat werkt volgens een veilingprincipe: de hoogste bieder staat op plaats 1. Dit biedt het voordeel dat het erg transparant is: wie het meest betaalt, staat op de eerste plaats. Maar de keerzijde is dat heel wat mensen die via Google zoeken, weigeren om door te klikken op de advertenties. U weet immers dat het om een advertentie gaat en er dus geen enkele kwaliteitsgarantie achter die eerste plaats in de zoekresultaten steekt. Zo vertellen studies ons dat gemiddeld 90% van de kliks op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google naar de niet-betalende resultaten gaat. Conclusie: verzorg eerst uw SEO en besteed pas in een latere fase aandacht aan SEA.

Content is King

Het is dus in de eerste plaats interessant om langs organische, niet-betalende weg op zoek te gaan naar een hoge notering op Google. We hebben alvast goed nieuws voor u: ook al hebt u er verder weinig of geen moeite voor gedaan, uw website zal sowieso in de zoekresultaten van Google opgenomen worden. Maar … of wat had u gedacht … om echt goed te scoren, zal u toch wat extra moeite moeten doen.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw website door Google meer naar waarde geschat wordt? In de eerste plaats door werk te maken van interessante inhoud of content. U maakt daarbij best een onderscheid tussen twee uiterst handige types van content: blogartikels enerzijds en SEO-landingspagina’s anderzijds.

  • Blogartikels: u publiceert interessante artikels die verband houden met uw business op uw site. Denk bijvoorbeeld aan tips voor zelfstandigen om te sparen voor hun pensioen, beleggen voor vennootschappen, een checklist voor verenigingen vooraleer ze op kamp gaan (waarbij u uiteraard de link legt naar een aansprakelijkheidsverzekering) … Dergelijke artikels bieden u heel wat voordelen:
    • U lokt meer bezoekers naar uw site, zeker als u de artikels ook pusht via uw socialemediakanalen.
    • Uw bedrijf profileert zich als een modern, dynamisch kantoor.
    • U scoort beter in zoekmachines voor zoekopdrachten die verband houden met het onderwerp van het betrokken artikel.
    • U kunt zich perfect richten op een doelgroep waarbij u succes wil boeken.

Hoe origineler uw content, des te beter. Dat vindt Google ook. Want als u zomaar artikels van een andere website op uw site kopieert, dan overtreedt u mogelijk niet alleen de wet op de auteursrechten, maar wordt uw site ook afgestraft door Google omwille van duplicate content (identieke inhoud op meerdere webpagina’s). En dan zakt u in de rankings, terwijl u net hoger wou komen. Niet doen dus!

  • Landingspagina’s

Daarnaast is het belangrijk om effectief pagina’s te creëren op maat van een zoekmachine. Anders gezegd, u gaat teksten schrijven die specifiek gericht zijn op zoekopdrachten waarop u gevonden wil worden. Stel dat u verzekeringsmakelaar bent in Deinze, dan is het best mogelijk dat u ook mikt op potentiële klanten uit Oudenaarde, Kortrijk of Waregem. U doet er dan ook goed aan om teksten en pagina’s te ontwikkelen voor de combinaties ‘verzekeringsmakelaar Oudenaarde’, ‘verzekeringsmakelaar Kortrijk’ en ‘verzekeringsmakelaar Waregem’. Die voegt u vervolgens toe aan uw website onder de vorm van een landingspagina.

Uw website is toch al mobielvriendelijk?

Een responsive of mobielvriendelijke website, aangepast aan smartphones en tablets, is niet langer nice to have, het is gewoon een must. Vaak zijn meer dan de helft van de bezoekers van uw site afkomstig van een smartphone of tablet. Is uw website nog niet mobielvriendelijk, dan kunt u een goede score in zoekresultaten meteen zo goed als vergeten.

Links en backlinks

Kunt u op uw website regelmatig van de ene pagina linken naar een andere? Dan kan dit uw SEO-score positief beïnvloeden. Dat geldt zeker wanneer ook waardevolle externe sites een link bevatten naar uw site (en bij voorkeur ook omgekeerd).

Google Mijn Bedrijf

U doet er niet alleen goed aan om in te zetten op SEO. Ook registreert u uw kantoor best zo snel mogelijk op Google Mijn Bedrijf. Het duurt maar enkele minuten, maar zorgt ervoor dat u beter scoort in lokale zoekopdrachten. Google weet dan immers expliciet dat uw bedrijf vindbaar moet zijn.

Technische SEO

SEO heeft niet enkel te maken met content of inhoud van uw website. Ook de programmatie vereist de nodige expertise om te scoren in een zoekmachine. Hebt u daar zelf geen kaas van gegeten? Geen probleem toch? De specialisten van Mindsetting en Teledesk Group helpen u graag verder.

Speel in op de digitalisering          

De trend naar meer digitalisering uit zich niet enkel in virtueel werken, maar ook in het feit dat uw website een aanvoerkanaal wordt van nieuwe klanten. Gelooft u in de meerwaarde van een goed werkende website, die leads genereert voor uw kantoor? Maar ziet u het niet zitten om dit zelf aan te pakken? Neem dan contact op met Mindsetting, de marketingpoot van Teledesk Group.

Wij analyseren uw website en werken vervolgens een communicatietraject uit op maat van uw kantoor.

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin