Jeroen De Schrijver is al bijna zeven jaar een vaste waarde bij Teledesk Group. Na zijn studies Finance en Risk Management ging hij aan de slag bij een Gents afvalverwerkingsbedrijf op de dienst Riskmanagement. “Ik zorgde ervoor dat alle mogelijke risico’s verzekerd waren. Dat ging dan van auto’s, vrachtwagens, machines en de verschillende sites. Het was eigenlijk de perfecte voorbereiding op een job bij Teledesk Group.”
“Toen ik samen met mijn vrouw een woning kocht in onze geboortestad Ieper, ging ik op zoek naar een job dichter bij huis. Via een openstaande vacature voor Schadebeheerder kwam ik in januari 2017 voor het eerst Teledesk Group binnengewandeld. Die functie heb ik zo’n drie jaar gedaan, tot ik in 2020 bij de overname van Geert Verhaeghe de kans kreeg om mee in het management te starten. Sindsdien ben ik Backoffice Manager.”
De backoffice van Teledesk Group zorgt voor de administratieve ondersteuning van makelaars en verzekeraars. Al zijn de taken van de dienst best uitgebreid. “We staan in voor schadebeheer, polisbeheer, levensverzekeringen, accident management en facility. Als Backoffice Manager zorg ik voor een consistent en kwalitatief beheer, zodat klanten het hele jaar door op ons kunnen rekenen. Als één van de medewerkers afwezig is door ziekte of verlof, leggen wij de puzzel zodat de klant er niets van merkt. Dat is niet altijd eenvoudig, want wij krijgen uiteraard met dezelfde uitdagingen als onze klanten af te rekenen. Maar na een tijdje word je vaardig om onverwachte gaten in de planning efficiënt op te lossen. Ik ondersteun mijn collega’s ook op vlak van opleidingen. In onze branche is het immers belangrijk dat iedereen steeds mee is met de wetgeving en alle procedures kent. Op die manier kunnen we altijd een kwalitatieve dienstverlening garanderen.”
Bij een groeiende onderneming zoals Teledesk Group starten er elk jaar een heel aantal nieuwe projecten op. “Die projecten vullen we in met nieuwe collega’s, die we opleiden en opvolgen. En daar zit ook meteen de grootste uitdaging. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat de nieuwe collega’s zich goed voelen en in een fijne werkomgeving terechtkomen. Anderzijds moeten we ons bij elk nieuw project weer bewijzen en tonen wat we in huis hebben. De kwaliteit moet dus meteen goed zitten. Het leukste aspect aan mijn job is wanneer ik voel dat alle puzzelstukjes mooi in elkaar vallen. Collega’s die voldoening halen uit hun job en de klant die tevreden is. Dan weet ik dat het project écht gelanceerd is.”
“Wederzijds vertrouwen is de basis van iedere samenwerking. Als team is het daarom belangrijk om een goede relatie met de klanten op te bouwen. Elk project kent wel zijn ups en downs. Zolang de communicatielijnen goed zitten en de juiste afspraken gemaakt zijn, is er voor elk probleem een oplossing. De uiteindelijke resultaten vallen of staan met de ambitie en verantwoordelijkheidszin van de medewerkers. Ik probeer alles zo goed mogelijk te faciliteren, maar het succes van een project en de tevredenheid van de klant is 100% de verdienste van de collega’s.”
De laatste jaren hebben er aanzienlijke veranderingen plaatsgevonden in de verzekeringssector. “Zo wordt de regelgeving rond computerveiligheid en GDPR alleen maar strenger. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar het vraagt ook de nodige flexibiliteit en inspanningen. Ook de arbeidsmarkt is niet meer te vergelijken met die van tien jaar geleden. Er zijn veel diversere jobfuncties en studierichtingen passen zich daarop aan, door specifiekere richtingen aan te bieden. Dat maakt de instroom in een vakspecifieke sector zoals de onze veel moeilijker. Onze poel wordt kleiner, waardoor we onze blik moeten verruimen. We zetten meer en meer in op on the job training. Thuiswerk is in mijn ogen dan weer een erg goede evolutie. Het laat onze medewerkers toe om een beter evenwicht te vinden tussen hun werk en privé. Voor ons als werkgever zorgt het anderzijds wel voor een extra uitdaging om de werkkwaliteit en de werksfeer optimaal te houden.”
Ook de technologische revolutie met een sterke opmars van AI en robotisering is een erg ingrijpende verandering voor Teledesk Group. “De tijd van classeurs ligt nu echt wel ver achter ons. Alles gebeurt digitaal en moet zo snel mogelijk gaan. De komende jaren komt er ook in de verzekeringssector een doorbaak in de evolutie van AI en robotisering, daar ben ik zeker van. Dat zal ook ongetwijfeld een impact hebben. Het is aan ons om de evolutie op de voet te volgen en onze dienstverlening zo nodig aan te passen. We moeten meegroeien in de richting die de wereld uitgaat. Dat is niet evident, maar met de nodige kennis in huis lukt ons dat zeker. Ik geloof ook dat het menselijk aspect van onze services onze grootste troef is. Als het over geld gaat, willen eindklanten echt persoonlijk geadviseerd worden. Daar liggen onze opportuniteiten en daar moeten we op blijven inzetten.”