Elke Wyckaert werkte negen jaar als commercieel medewerker en rechterhand van zaakvoerder André Kockaerts bij Advieskantoor Kockaerts in Wilsele (Leuven). In mei 2022 nam ze de fakkel van hem over en gaf ze het verzekeringskantoor de nieuwe naam ‘De Verzekeringscoach’. Om de personeelsuitdagingen het hoofd te bieden, besteedt ze sinds enkele maanden het Schadebeheer uit aan Teledesk Group.
Toen Elke Wyckaert een studiekeuze moest maken, wist ze nog niet welke job ze later wilde doen. Daarom heeft ze Toegepaste Economische Wetenschappen gestudeerd, een richting waar ze nog alle kanten mee uit kon. Na haar eerste job is ze toevallig op een vacature bij Advieskantoor Kockaerts gestoten. “In de functieomschrijving stond dat het verzekeringskantoor op zoek was naar een commerciële medewerker die de rechterhand van de zaakvoerder zou worden met de optie om binnen een aantal jaar het kantoor volledig over te nemen. Ik was ambitieus en op zoek naar een uitdaging. Ik wist totaal niet hoe een makelaar werkte en of het iets voor mij zou zijn, toch heb ik mijn kans gewaagd”, vertelt Elke Wyckaert. “Na een sollicitatiegesprek ben ik aangenomen en werd ik tijdens een intensief opleidingstraject ondergedompeld in de verzekeringswereld, want mijn kennis van verzekeringen was redelijk beperkt. Wat ik leerde in de opleiding mocht ik al snel in de praktijk omzetten, waardoor ik op korte tijd echt de kneepjes van het vak leerde. Na een tijdje werd mijn takenpakket ook uitgebreid met personeels- en financieel beheer, zodat ik mij echt op verschillende domeinen kon ontplooien. Ik haalde voldoening uit mijn job en wist al snel dat dit echt een bijzondere uitdaging voor de lange termijn zou zijn.”
Bij het lanceren van de vacature was de zaakvoerder een jonge zestiger die toch stilaan aan zijn pensioen en aan een overnemer van zijn kantoor begon te denken. “Het kantoor heeft een mooie portefeuille en André wilde continuïteit voorzien. Omdat er familiaal geen opvolger was, moest hij wel breder kijken. In mei 2022 heb ik het roer overgenomen en Advieskantoor Kockaerts omgedoopt tot De Verzekeringscoach. André is vandaag 69 jaar en is nog steeds aan het werk. We werken zelfs nog altijd samen, want hij werkt als subagent voor mijn kantoor. De klanten merken maar weinig verschil, omdat we allebei actief blijven binnen het bedrijf. Het was dus voor alle partijen een win-win: André kan blijven doen wat hij graag doet, de continuïteit van het bedrijf is gewaarborgd en ik krijg een mooie opportuniteit om een sterke zaak verder uit te bouwen en te laten groeien.”
“Ik doe de job van verzekeringsmakelaar en -adviseur echt graag. Ik luister naar wat klanten willen en nodig hebben en adviseer welke verzekeringen daar bij aansluiten. Ik geloof zelf in alles wat ik voorstel. De switch naar zaakvoerder was best zwaar. Er komt veel kijken bij een overname en daar sta je op voorhand niet altijd bij stil. Veel administratie, zoals de boekhouding, opvolging van betalingen, correcte naleving van de regelgeving… is naar mij doorgeschoven. Daar kruipt toch wel wat tijd in. Ik heb gelukkig wel het voordeel dat het kantoor al lang bestaat en we dus al enige tijd bezig zijn met de implementatie van de regelgeving in onze bedrijfswerking. Daar kan ik nu dus op verder bouwen. Ook is er al een mooie klantenportefeuille opgebouwd, waardoor ik niet van nul moest starten. Een extra uitdaging waar we mee te maken krijgen, is voldoende personeel vinden. We zijn al een tijdje actief op zoek naar nieuwe collega’s, maar voorlopig zonder succes. Om onze klanten zo goed mogelijk te blijven servicen, doen we daarom sinds kort beroep op Teledesk Group voor Schadebeheer. En mijn eigen mama werkt nu ook bij De Verzekeringscoach als mijn vertrouwenspersoon.”
De Verzekeringscoach is een middelgroot kantoor. “We zijn in totaal met vijf en dat heeft zeker zijn charme. Ik geloof ook dat een kleinere makelaar belangrijk blijft. Er is nog veel vraag naar een makelaar in de buurt, die goed bereikbaar is en waar klanten vlot terecht kunnen. En op die vraag willen wij blijven inzetten. Ik vind het echt belangrijk om dicht bij de klant te staan. Ik geloof niet in een volledige digitale werking, maar wel in een samenhang tussen digitaal en fysiek. Om de zoveel tijd proberen we bijvoorbeeld een afspraak in te plannen met onze totaalklanten voor een check-up van hun verzekeringsportefeuille. Zijn ze ergens dubbel verzekerd? Zijn er polissen die beter aansluiten bij hun behoeften? Op korte termijn levert dat ons als bedrijf niks op, in tegendeel zelfs. Maar het loont op lange termijn, omdat de klanten voelen dat we echt met hen bezig zijn en dat geeft vertrouwen.”
Naar de toekomst toe wil Elke vooral blijven doen, wat ze nu doet. Al wil ze binnen een termijn van tien, vijftien jaar groeien met meer specialisatie, want nu is De Verzekeringscoach voornamelijk een generalistische makelaar. “Maar op dit moment moeten we ons allereerst focussen op het juiste personeel vinden, zodat we een sterk, flexibel team kunnen uitbouwen.”