Wat leren de resultaten ons?
- Pensioensparen: dit blijft de populairste optie binnen een cafetariaplan (29%).
- Multimedia: bijna een kwart van de medewerkers kiest voor een telefoon, laptop of vergoeding voor internet. Hoewel de populariteit daalt, blijft multimedia op plaats 2 in de keuze van medewerkers.
- Extra vakantiedagen: de grootste stijger. Zowat één werknemer op vijf koopt extra vakantiedagen bij in zijn cafetariaplan. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken bij vorig jaar. De jongsten én oudsten kiezen nog iets vaker voor extra vakantie dan de groep tussen 35 en 55 jaar.
- Mobiliteit: een auto wordt eerder zelden gekozen, terwijl een fiets min of meer op hetzelfde niveau blijft (5%). Een kanttekening is wel dat sommige bedrijven ook fietsleasingformules aanbieden die niet via het cafetariaplan verlopen.
Vanwaar komt het budget voor het cafetariaplan?
Bedrijven kunnen verschillende loonelementen ter beschikking stellen om die in te ruilen voor andere voordelen via een cafetariaplan. Concreet gaat het om de bonus, eindejaarspremie en een deeltje van het brutoloon.