1. Wegblijven is geen optie Blijf je liever weg van sociale media omdat je schrik hebt van negatieve commentaren? Foute keuze! Je concullega’s zijn er immers wel actief en benutten de mogelijkheden ervan wel om te groeien. De afwezigen hebben ongelijk. Sociale media zijn immers perfect geschikt om je naambekendheid in een bepaalde regio te …
Blijf je liever weg van sociale media omdat je schrik hebt van negatieve commentaren? Foute keuze! Je concullega’s zijn er immers wel actief en benutten de mogelijkheden ervan wel om te groeien. De afwezigen hebben ongelijk. Sociale media zijn immers perfect geschikt om je naambekendheid in een bepaalde regio te doen toenemen.
Kies heel bewust via welke kanalen je wil communiceren.
Hou in het achterhoofd dat je voldoende tijd moet hebben om elk kanaal goed te beheren. Twee tot drie socialemediakanalen opvolgen, is vaak het hoogst haalbare!
Moet je dagelijks berichten publiceren? Natuurlijk niet! Er bestaat geen heilige regel voor het juiste aantal posts. Onze vuistregel luidt als volgt: zorg ervoor dat je zo’n tweemaal per week een leuk bericht post op elk van je kanalen. Daarmee spring je al een heel eind.
Soms lees je wel eens dat je geen identieke berichten mag posten op verschillende socialemediakanalen. Niks van aantrekken. Je kan perfect dezelfde content op meerdere kanalen publiceren. Meer nog, het is vaak een erg verstandige vorm van time management.
Publiceer vooral persoonlijke posts, die de eigenheid van je kantoor in de verf zetten. Kies bijvoorbeeld zoveel mogelijk voor eigen foto’s, en gebruik enkel stockfoto’s als je geen eigen beelden hebt. Betrek je medewerkers en klanten bij het verzamelen van content. Het zijn immers jouw socialemediakanalen … en dus moeten ze ook jouw identiteit uitstralen.
Ziet elke post er hetzelfde uit? Met hetzelfde type stockbeeld en steeds weer diezelfde call to action? Dan wordt het een huzarenstuk om je publiek te boeien op sociale media. Ga daarentegen voluit voor verrassende en leuke posts. Wissel af tussen video’s, foto’s, illustraties …
Post regelmatig berichten waarin je je volgers om reacties vraagt. Een quiz, een vraag van de maand, een wedstrijdje, een poll … Mogelijkheden zat. Hoe meer reacties je krijgt, des te groter wordt ook het bereik van je volgende posts. Uiteraard is ook hier afwisseling troef: zorg ervoor dat je ook voldoende interessante content pusht, zoals links naar blogartikels op je site.
Ga er niet van uit dat je snel-snel een performante communicatie kunt opzetten via sociale media. Als je meerdere kanalen boeiend wil houden, dan zal dit de nodige tijd vergen. Er is geen weg naast. Reken op minstens één werkdag per maand voor twee tot drie kanalen.
Socialemediakanalen zijn ideaal om veel mensen te bereiken met en beperkte inspanning. Maar, de algoritmes zorgen ervoor dat je eigenlijk geen megabereik kunt krijgen zonder te adverteren. Wil je je makelaarskantoor promoten via sociale media? Dan is er geen ontsnappen aan: je moet af en toe advertenties plaatsen. Die bieden je verschillende voordelen:
Precies om je workload voor je sociale media efficiënt te organiseren, maak je best gebruik van planningtools. Er bestaan er heel wat op de markt. De meeste vergen een beperkt budget, maar laten je toe om heel wat tijd te winnen. Zo kan je ook gedurende enkele uren helemaal opgaan in je communicatie en zo meteen al je berichten voor de komende maand inplannen. Veel makkelijker dan wachten tot je weer eens vijf minuutjes tijd hebt en plots een onderwerp voor een post moet bedenken.
Wil je meer weten over een efficiënte communicatiestrategie voor je kantoor? Neem dan zeker contact op met onze partner Mindsetting.