header curve

Waarom content marketing dé beste marketing is voor verzekerings­makelaars

Verzekeringen en traditionele reclame, het was nooit het meest geslaagde huwelijk. Een schuldsaldopolis is nu eenmaal geen hippe chai latte of coole zonnebril die u schaamteloos pusht richting uw doelpubliek, dat op de koop toe gewillig toehapt. Maar als traditionele marketing niet optimaal werkt voor verzekeringsmakelaars, wat dan wel?

Verzekeringen en traditionele reclame, het was nooit het meest geslaagde huwelijk. Een schuldsaldopolis is nu eenmaal geen hippe chai latte of coole zonnebril die u schaamteloos pusht richting uw doelpubliek, dat op de koop toe gewillig toehapt. Maar als traditionele marketing niet optimaal werkt voor verzekeringsmakelaars, wat dan wel?

We moeten eerlijk zijn, tussen consument en makelaar is het zelden liefde op het eerste gezicht. Pas na uitgebreid daten (=leren kennen) en een eerste schuchtere zoen (=leuk vinden) begint er langzaam iets moois te bloeien (=vertrouwen). 

Of in marketingtermen uitgedrukt: het is hard werken om van uw ideale consument een waardevolle lead, een trouwe klant en ten slotte een enthousiaste ambassadeur te maken voor uw verzekeringskantoor.

Uitvoerige liefdesverklaring

Wat heeft content marketing daar nu mee te maken? Content marketing, dat zijn de liefdesbrieven waarin u zich uitslooft, de bloemen die u stuurt en de ring die u om haar vinger schuift. Maar ook de cadeautjes waarmee u haar achteraf blijft verwennen. Het is een langetermijn communicatie-aanpak die er (volgens het Content Marketing Institute) op gericht is om “een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om mensen aan te zetten om klant te worden”. Of anders gezegd: eerst geven, om dan veel te krijgen.

Het publiek vraagt, jij draait

Wat geef je dan zoal bij content marketing? Heel simpel: datgene waar je publiek om vraagt (en dat is niet per se dat wat u als makelaar belangrijk vindt.) 

  • Wat googelt uw doelgroep?
  • Waar krijgt u op kantoor het meeste vragen over? 
  • Welke pagina’s op uw website worden het vaakst bezocht?
  • Welke Facebook-posts krijgen steevast het meeste likes?
  • Waarom precies zijn uw klanten bij u klant geworden?

Als u weet waar uw publiek voor valt – én wat uw kantoor kan bieden – kunt u met waardevolle, relevante en consistente content de juiste match (= goede leads) vinden en interessante klanten aantrekken voor uw kantoor. Het is een uitvoerige paringsdans waarin u stevig moet uitpakken, maar het loont de moeite.

Wat levert content marketing u op?

Met content marketing 1. creëert u naambekendheid; 2. toont u expertise; 3. schept u vertrouwen; 4. verhoogt u de loyauteit.

Omdat u uw publiek geen (dure) advertenties door de strot ramt (70 tot 80% van de internetgebruikers negeert trouwens betalende advertenties), maar vrijgevig relevante content deelt, ontstaat er een positief beeld en goodwill tegenover uw kantoor.

Omdat dit type marketing niet lukraak adverteert, maar goed is afgestemd op uw gewenste doelgroep (en de anderen met rust laat), krijgt u betere leads binnen.

Omdat goede content bewezen heeft aankoopbeslissingen positief te beïnvloeden, verhoogt uw conversiegraad van lead naar klant volgens onderzoek met bijna x6 tegenover traditionele marketing.

Conclusie

Content marketing is bij uitstek klantgericht. En daardoor op het lijf geschreven van de klantgerichte makelaar. Content marketing is bovendien uitermate doeltreffend om expertise te etaleren en vertrouwen op te bouwen. En laat expertise en vertrouwen nu net twee pijlers zijn waar het makelaarsberoep op rust. Kortom, content marketing is dé beste marketing voor verzekeringsmakelaars die meer kwalitatieve leads willen en een waardevol en trouw klantenbestand.

Wilt u weten hoe dit voor uw kantoor kan werken?

Contacteer ons om het vrijblijvend over uw content marketing te hebben.

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin