header curve

Verleid je klanten via sterke content op sociale media

Sociale media zijn een essentiële schakel in de communicatie met je doelgroep, ongeacht of dat om particulieren, zelfstandigen of kmo’s gaat. Zij zijn immers ook actief op sociale media. En je concurrenten ook. Sterke content op jouw sociale media verhoogt je naambekendheid, creëert interactie met (potentiële) klanten en zorgt voor extra leads. Lees hier waarom sociale media een meerwaarde hebben, hoe je voor unieke creatieve content zorgt en waarom het een goed idee is om je te laten begeleiden door professionals!

Sociale media worden steeds belangrijker

Uit de Digimeter van IMEC, een rapport over het mediagebruik in Vlaanderen, blijkt dat 84% van de Vlamingen elke dag gebruikmaakt van een socialemediaplatform of chatdienst. Vijf jaar geleden was dat nog maar 75%. In de categorie 16 tot 34-jarigen gebruikt meer dan 97% dagelijks sociale media of een chatfunctie. 24% gebruikt dagelijks minstens 4 platformen of chatdiensten. Ook de tijd die Vlamingen spenderen op sociale media neemt toe: gemiddeld 75 minuten per dag. In 2019 was dit nog 49 minuten per dag. De SMI Barometer maakt duidelijk dat 70% van de Belgen elke dag actief is op Instagram en 67% op Facebook. Instagram is zeker bij jongeren tussen 16 en 24 jaar het populairste kanaal, maar ook TikTok zet zijn opmars verder. In de categorie van 25 tot 39 jaar gebruikt 77% Facebook elke dag, en 63% Instagram. Het is dus een fabel dat socialemediaplatformen aan aantrekkingskracht inboeten.

Waarom als makelaar sociale media inzetten?

Er zijn verschillende sterke argumenten voor verzekeringsmakelaars om in te zetten op communicatie via sociale media:

  • Je vergroot de zichtbaarheid van je kantoor. Je brengt immers je oplossingen en je service onder de aandacht van je doelgroep, in jouw regio! Heb je stevige concurrenten in je gemeente? Een reden te meer om in te zetten op sociale media.
  • Je vergroot je naambekendheid.
  • Je bouwt connectie op met zowel potentiële als bestaande klanten. Om je sociale mediakanalen effectief te beheren, is het aan te raden om één tot drie posts per week te plaatsen. Ook is het belangrijk dat al je sociale mediakanalen een mooi geheel vormen. Dit doe je door steeds dezelfde tone-of-voice en huisstijl te gebruiken.
  • Je ondersteunt je sales. Door gerichte targeting met advertenties bereik je de juiste doelgroep. Je kiest zelf in welke regio je advertentie getoond wordt en aan welke profielen.
  • Je profileert je als een modern kantoor, met oog voor digitale communicatiekanalen.
  • Je kan eenvoudig je statistieken op sociale media raadplegen en opvolgen: het aantal volgers, het aantal kliks op jouw posts, likes, shares …

Hoe word je succesvol op sociale media?

Hiervoor is het essentieel om een doordacht socialemediaplan te ontwikkelen. Dit plan brengt helder in kaart welke kanalen je gaat gebruiken, wie je doelgroepen zijn, wat je contentstrategie is en wat je wanneer gaat posten. Creëer daarnaast unieke, kwalitatieve content die de aandacht trekt. Foto’s, video’s en animaties maken je berichten visueel aantrekkelijk. Ook engagement is belangrijk. Integreer duidelijke call-to-actions in je posts en reageer snel op vragen of opmerkingen van volgers. Dezelfde berichten posten als collega-makelaars heeft geen enkele meerwaarde. Hoe kan je jouw kantoor profileren als een onafhankelijk specialist die oplossingen op maat aanbiedt, als je op sociale media identieke posts publiceert als je collega’s?

Valkuilen

Betekent dit dat het eenvoudig is om van je socialemediakanalen een succes te maken? Neen, jammer genoeg niet. Welke problemen kunnen je pad kruisen?

  • Je posts hebben onvoldoende bereik. De algoritmes van socialemediaplatformen zijn zodanig ontwikkeld dat posts van bedrijfspagina’s standaard een zeer beperkt bereik hebben. Enkel door regelmatig unieke content te publiceren én te adverteren kan je jouw bereik fors vergroten.
  • Je hebt te weinig kennis van sociale media. Logisch, jouw core business is advies geven over verzekeringen. Maar sociale media kunnen jouw commerciële strategie wel ondersteunen!
  • Je hebt geen tijd voor sociale media. Dat is op zich een goede zaak, want het betekent dat je je met je core business bezig houdt. Door je sociale media aan anderen over te laten, zorg je ervoor dat je je ook in de toekomst op je kerntaken kunt concentreren.
  • Je hebt geen inspiratie voor je socialemediaberichten. Ook daarvoor kan je een beroep doen op professionals. Maar kies een bureau dat de verzekeringssector en de makelarij goed kent, want anders verlies je veel tijd aan het briefen van je communicatiebureau. En kies vooral niet voor een bureau dat je voorstelt om dezelfde content als je concullega’s te posten, want dat werkt helemaal niet! Gebruikers willen niet steeds dezelfde posts zien. Sociale media-experts creëren voor jou aantrekkelijke en unieke content die je doelgroep aanspreekt en engageert, en vooral de uitstraling van jouw kantoor bevat.

Uitbesteden sociale media

Sociale media is een handig communicatiemiddel en een interessante marketingtool. Je doet het er dus niet ‘snel even bij’. Integendeel, je moet er veel tijd insteken en dat is net wat weinig makelaars hebben. Overweeg zeker om jouw sociale media uit te besteden.

  • Onze marketingafdeling heeft veel ervaring in het ontwikkelen van efficiënte socialemediastrategieën. We volgen de laatste trends in sociale media op de voet. Met diepgaande kennis van algoritmes optimaliseren we jouw content. Ook maken we gebruik van effectieve tools.
  • Weinig communicatiebureaus hebben kennis over de verzekeringssector. Onze specialisten kennen jouw sector wel goed, en weten ook wat het betekent om makelaar te zijn.
  • Een consistente en professionele online aanwezigheid versterkt jouw reputatie. Regelmatig kwalitatieve content posten is belangrijk. We zorgen ervoor dat je kanalen continu gevoed worden met interessante posts.
  • Sociale media neemt veel tijd in beslag. Voor je het weet zijn er enkele uren voorbij en heb je maar één post gecreëerd terwijl al je ander werk bleef liggen. Door jouw sociale media uit te besteden, heb je meer tijd over voor je core business.

Je sociale media uitbesteden? Vraag een offerte

Als je geen tijd of expertise hebt om jouw sociale media effectief te beheren, overweeg dan om deze taak aan ons uit te besteden. Onze specialisten kennen de verzekeringssector én sociale media door en door. Neem vandaag nog contact op met ons om te ontdekken hoe wij jou kunnen helpen. We bezorgen je een voorstel van plan van aanpak en een offerte.

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin