Sociale media zijn een essentiële schakel in de communicatie met je doelgroep, ongeacht of dat om particulieren, zelfstandigen of kmo’s gaat. Zij zijn immers ook actief op sociale media. En je concurrenten ook. Sterke content op jouw sociale media verhoogt je naambekendheid, creëert interactie met (potentiële) klanten en zorgt voor extra leads. Lees hier waarom sociale media een meerwaarde hebben, hoe je voor unieke creatieve content zorgt en waarom het een goed idee is om je te laten begeleiden door professionals!
Uit de Digimeter van IMEC, een rapport over het mediagebruik in Vlaanderen, blijkt dat 84% van de Vlamingen elke dag gebruikmaakt van een socialemediaplatform of chatdienst. Vijf jaar geleden was dat nog maar 75%. In de categorie 16 tot 34-jarigen gebruikt meer dan 97% dagelijks sociale media of een chatfunctie. 24% gebruikt dagelijks minstens 4 platformen of chatdiensten. Ook de tijd die Vlamingen spenderen op sociale media neemt toe: gemiddeld 75 minuten per dag. In 2019 was dit nog 49 minuten per dag. De SMI Barometer maakt duidelijk dat 70% van de Belgen elke dag actief is op Instagram en 67% op Facebook. Instagram is zeker bij jongeren tussen 16 en 24 jaar het populairste kanaal, maar ook TikTok zet zijn opmars verder. In de categorie van 25 tot 39 jaar gebruikt 77% Facebook elke dag, en 63% Instagram. Het is dus een fabel dat socialemediaplatformen aan aantrekkingskracht inboeten.
Er zijn verschillende sterke argumenten voor verzekeringsmakelaars om in te zetten op communicatie via sociale media:
Hiervoor is het essentieel om een doordacht socialemediaplan te ontwikkelen. Dit plan brengt helder in kaart welke kanalen je gaat gebruiken, wie je doelgroepen zijn, wat je contentstrategie is en wat je wanneer gaat posten. Creëer daarnaast unieke, kwalitatieve content die de aandacht trekt. Foto’s, video’s en animaties maken je berichten visueel aantrekkelijk. Ook engagement is belangrijk. Integreer duidelijke call-to-actions in je posts en reageer snel op vragen of opmerkingen van volgers. Dezelfde berichten posten als collega-makelaars heeft geen enkele meerwaarde. Hoe kan je jouw kantoor profileren als een onafhankelijk specialist die oplossingen op maat aanbiedt, als je op sociale media identieke posts publiceert als je collega’s?
Betekent dit dat het eenvoudig is om van je socialemediakanalen een succes te maken? Neen, jammer genoeg niet. Welke problemen kunnen je pad kruisen?
Sociale media is een handig communicatiemiddel en een interessante marketingtool. Je doet het er dus niet ‘snel even bij’. Integendeel, je moet er veel tijd insteken en dat is net wat weinig makelaars hebben. Overweeg zeker om jouw sociale media uit te besteden.
Als je geen tijd of expertise hebt om jouw sociale media effectief te beheren, overweeg dan om deze taak aan ons uit te besteden. Onze specialisten kennen de verzekeringssector én sociale media door en door. Neem vandaag nog contact op met ons om te ontdekken hoe wij jou kunnen helpen. We bezorgen je een voorstel van plan van aanpak en een offerte.