header curve

Meer schades door het wijzigende klimaat? Teledesk Group is voorbereid!

Dat ons klimaat verandert, wordt door steeds minder mensen betwijfeld. Het lijkt er alleszins op dat het weer grilliger wordt. Dit heeft ook een impact op de verzekeringsbranche, waar de weergoden voor heel wat schadedossiers kunnen zorgen. Bij Teledesk Group zijn we alvast optimaal voorbereid om eventuele pieken in het aantal schades op te vangen.

Teledesk Group regelt schadedossiers van a tot z voor zowel makelaars als verzekeraars. Bijvoorbeeld in Brand, waar stormschade rechtstreeks aan het klimaat gelinkt kan worden.

Constante flow aan stormschades

Jeroen De Schrijver, Backoffice Manager bij Teledesk Group: “Als we het aantal stormschades dat wij behandelden in 2023 vergelijken met het huidige jaar, dan merken we toch een evolutie. Vorig jaar was er een duidelijke piek in november, toen een zware storm lelijk huishield en voor heel wat schade zorgde. In 2024 waren er ook pieken in januari en februari, maar toch stellen we vast dat er veel meer dan vorig jaar een vrij constante flow is aan stormschadedossiers. We kunnen stormen bijna als een rode draad zien, niet enkel in de media, maar ook in ons schadebeheer. Dit maakt dat we tot eind september al 20% meer stormschades regelden dan in het volledige jaar 2023.”

Wel merkt Teledesk Group dat, als verschillende stormen vrij kort na elkaar volgen, de impact afneemt. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • In de weerberichten op TV en radio worden stormen bijna steeds vooraf aangekondigd. Er wordt dan ook aangeraden om voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het binnenhalen van tuinmeubilair.
  • Ook verzekeraars en makelaars trachten hun klanten vaak vooraf al te waarschuwen voor een naderende storm.

Opschalen beschikbare teams

Hoe gaat Teledesk Group op met een hogere instroom van stormschades? “We hebben een Catnat-plan uitgewerkt, dat ons toelaat om medewerkers van andere diensten meteen over te hevelen om bij te springen op onze bijstands- of schadeafdeling. Als de klant van een makelaar ’s nachts of tijdens het weekend bij ons terechtkomt en meldt dat zijn dak lekt door een storm, dan heeft hij snel hulp nodig. Daarvoor staan we bij Teledesk Group garant en kunnen we in geval van storm opschalen met 50%”, aldus Jeroen De Schrijver. “Wanneer we een storm verwachten tijdens het weekend, mobiliseren we de mensen al preventief. Zo zijn we helemaal klaar om een toevloed aan calls op te vangen.”

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin