Glas vormt de rode draad in het leven van Charline Leroi, Gedelegeerd Bestuurder van Autoglass Clinic. Vijftien jaar geleden kwam ze in het bedrijf en stuwde het sindsdien naar mooie groeicijfers. Maar de ambitie om nog beter te doen blijft onverminderd behouden. Een gesprek met de eigenares van Autgoglass Clinic, partner van Teledesk Group, over …
Glas vormt de rode draad in het leven van Charline Leroi, Gedelegeerd Bestuurder van Autoglass Clinic. Vijftien jaar geleden kwam ze in het bedrijf en stuwde het sindsdien naar mooie groeicijfers. Maar de ambitie om nog beter te doen blijft onverminderd behouden. Een gesprek met de eigenares van Autgoglass Clinic, partner van Teledesk Group, over vakmanschap, lokale ondernemers, verzekeringsmakelaars … en glas uiteraard.
Charline Leroi: Ik ben inderdaad geboren in een glazen wieg. Mijn grootvader, Arthur Leroi, handelde in bouwglas en later startten mijn vader (Hugo) en nonkel (Guy) met het invoeren en verkopen van autoruiten aan garagehouders. Meer en meer kregen ze van carrossiers de vraag om die autoruiten te plaatsen, en daar werd de kiem van het latere Carglass gelegd. In 1982 richtten mijn vader en zijn broer Carglass op, om het in 1987 te verkopen. Tot 1999 bleef mijn vader CEO van Carglass. Toen nam hij definitief afscheid van zijn geesteskind.
De glasmicrobe zit echter in onze familie, en in 2002 nam mijn vader Autoglass Clinic over, challenger in de Belgische autoglasmarkt sinds 1991. In 2007 kwam ik erbij, na mijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen en een managementopleiding bij Vlerick. Het was als student nooit mijn persoonlijke ambitie om later het bedrijf over te nemen, maar uiteindelijk ging het toch vrij snel.
Charline Leroi: Het bedrijf telde op het moment van de overname door mijn vader vijf service centers. Vandaag zijn dat er 25, verspreid over heel het land. Die continue groei is een belangrijke drijfveer. In de beginjaren was Autoglass Clinic vooral de luis in de pels van Carglass. Van meet af aan hebben we aangegeven dat we meer willen: we bouwen systematisch onze marktpositie verder uit, dankzij partnerships met verzekeraars, leasingmaatschappijen en ondernemingen met een voertuigenvloot. We werken trouwens als enige in onze sector voor alle leasingmaatschappijen in België. Dat is een veeleisend klantensegment en zorgt voor mooie referenties voor ons. Dit alles maakt dat we vandaag een meer dan volwaardige challenger zijn, met in totaal een 120-tal medewerkers.
Charline Leroi: Klopt. Dat is een bewuste keuze. Het zijn stuk voor stuk zelfstandige ondernemers, echte specialisten in autoglas, met elk hun eigen lokale verankering. Passie voor het vak is wat ons verbindt. Autoglass Clinic ondersteunt hen onder andere via een centraal secretariaat en betere aankoopvoorwaarden. Wij bouwen het merk verder uit en bezorgen hen uiteraard opdrachten via ons contact center.
Vanuit die service centers zijn er trouwens 55 mobiele ploegen actief. Dit maakt het mogelijk om bij klanten thuis, op de werkplek of zelfs op de parking van een bedrijf een herstelling of vervanging van een autoruit uit te voeren. We spreken trouwens steeds over autoruiten, maar we komen ook tussen bij bestelwagens, vrachtwagens en zelfs werftuigen.
Charline Leroi: We willen dichtbij onze klanten staan. Daarvoor is de kracht en het netwerk van lokale zelfstandigen een must. We leggen daarbij ook de link met verzekeringsmakelaars, die zich vaak sterk in hun regio profileren. Zo zetten we op dit moment via Joyn een spaarsysteem op, samen met de verzekeringsmakelaars. Het gaat om een win-win: de klant spaart via Autoglass Clinic punten bijeen voor leuke gadgets, maar ook de verzekeringsmakelaar spaart punten als hij klanten aan ons doorspeelt om zo de lokale middenstand te steunen.
Kostprijs en service zijn twee essentiële pijlers in ons verhaal. Qua service staan we natuurlijk voor vakkennis en kwaliteit, en willen we het onze klanten gewoon zo makkelijk mogelijk maken. Ze kunnen online een afspraak maken of via een gratis centraal telefoonnummer. We bezorgen de klant een gedetailleerde rapportering op maat van zijn wensen. En de mobiele service maakt natuurlijk ook veel mensen gelukkig.
Charline Leroi: Zeer belangrijk. Mede door onze organisatie en structuur kunnen we echt een verschil maken inzake prijs. Voor een verzekeraar of leasingmaatschappij is dat cruciaal, gelet op het volume aan schades. Voor de bestuurder zelf speelt dit minder een rol, vooral wanneer de schade verzekerd is. We werken als erkende hersteller steeds met een derdebetalerssysteem met verzekeraars.
Charline Leroi: Wagens worden meer en meer uitgerust met rijhulp- of ADAS-systemen. Denk aan de noodstop of het alarmsignaal bij een onbewuste verandering van rijstrook. Specifiek voor die rijhulpsystemen zit er steeds vaker een camera achter de voorruit. Bij een vervanging van een autoruit dient die camera opnieuw afgesteld te worden. Daar mag geen millimeter speling op zitten, want dit zou voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Beschadigde autoruiten dienen na vervanging dus geherkalibreerd te worden, wat een belangrijk onderdeel van de dagtaak van onze service centers geworden is. Zo’n herkalibratie gebeurt statisch of dynamisch, dus terwijl de wagen stilstaat, of terwijl hij in beweging is, afhankelijk van het type voertuig.
We doen die kalibraties over alle automerken heen. Daar maken we het verschil met de gewone merkengarage: die zal het raam misschien wel kunnen vervangen en herkalibreren als het om een auto van zijn eigen merk gaat, maar daar houdt het op. Wij hebben de expertise en ervaring waarbij iedereen hiervoor bij ons terecht kan.
Charline Leroi: Zeker. Meer en meer auto’s hebben grote ramen, bijvoorbeeld in het dak. Precies door die stijgende glasoppervlaktes en de kalibraties wegen de kosten van glasschade steeds zwaarder door. Vroeger vertegenwoordigde glasschade slechts een beperkte kost in vergelijking met een carrosserieschade, maar dat is niet langer het geval. Dit scherpt natuurlijk de aandacht aan van verzekeraars, makelaars en leasingbedrijven, wat voor ons ongetwijfeld een goede zaak is, gelet op onze scherpe tarieven.
Charline Leroi: We trachten op verschillende manieren duurzaam te werken. Zo proberen we steeds de autoruit te herstellen en pas als dat niet kan, zullen we vervangen. Schade kleiner dan een stuk van twee euro herstellen we in de regel, behalve wanneer de schade zich recht in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt. Dan hebben we geen andere keuze.
Glas is een recycleerbaar product, gelukkig maar. We sorteren ons afval maximaal en werken mee aan projecten inzake circulaire economie. We denken ook graag samen met verzekeraars en leasingbedrijven mee over een zo duurzaam mogelijke invulling van ons vakmanschap.
Autoglass Clinic doet een beroep op het contact center van Teledesk Group in geval van overflow van de telefonie overdag, alsook voor de inkomende calls ‘s nachts en tijdens het weekend. Daarnaast promoot Teledesk Group de diensten van Autoglass Clinic bij zijn klanten in het kader van bijstand of schaderegeling.