MeteoSupport, het overkoepelende bedrijf boven onder andere NoodweerBenelux, geeft bedrijven advies over aankomende weersomstandigheden. MeteoSupport ondersteunt niet alleen verzekeraars en makelaars, maar bijvoorbeeld ook overheden en muziekfestivals. Weeranalist Michiel Bonte, verbonden aan MeteoSupport, licht de meerwaarde van het weerbedrijf toe. “Met MeteoSupport hebben we ons eigen weerplatform ontwikkeld. Onze klanten kunnen op hun eigen omgeving …
MeteoSupport, het overkoepelende bedrijf boven onder andere NoodweerBenelux, geeft bedrijven advies over aankomende weersomstandigheden. MeteoSupport ondersteunt niet alleen verzekeraars en makelaars, maar bijvoorbeeld ook overheden en muziekfestivals. Weeranalist Michiel Bonte, verbonden aan MeteoSupport, licht de meerwaarde van het weerbedrijf toe.
“Met MeteoSupport hebben we ons eigen weerplatform ontwikkeld. Onze klanten kunnen op hun eigen omgeving inloggen om zo realtime weerdata te consulteren en dit op enkele vooraf gedefinieerde locaties. Hier kunnen ook weerberichten per regio aan gekoppeld worden. Wij analyseren de weerkaarten en voorspellingen en geven op basis daarvan advies op maat. Dat kan gaan van provinciebrede analyses tot erg lokale voorspellingen.”
Het platform gebruikt data van hogeresolutie-weercomputers, die vervolgens grafisch voorgesteld wordt voor de klanten. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht per locatie van
Er worden in totaal meer dan vijftien parameters per locatie bijgehouden. De data wordt elke twee minuten hernieuwd. Klanten krijgen de beschrijving van de verwachte weerfenomenen op uurbasis, en dat tot vijf dagen vooruit.
“Zo bekijken we bijvoorbeeld op welke plaatsen rukwinden verwacht worden die de drempel van 80km/u zullen overschrijden. Die drempel is bijvoorbeeld belangrijk voor makelaars en brandverzekeraars, omdat in nogal wat brandverzekeringen een minimumsnelheid van 80km/u vereist is om van een storm te kunnen spreken. Via ons platform en onze analyses beschikken onze klanten over heel wat nuttige informatie om zich voor te bereiden op specifieke weerfenomenen, zoals overvloedige regenval, hagelbuien of stormen. Klanten kunnen ook zelf waarschuwingsdrempels in het platform opnemen en die vervolgens in de grafieken met weerdata integreren. Verder is er ook de mogelijkheid om documenten bij te houden, zoals preventie- of noodplannen, strooiroutes, …”
Klanten kunnen zelf te allen tijde het platform raadplegen. Daarnaast stuurt MeteoSupport het weerbericht dat in het platform gepusht wordt, ook proactief via e-mail en sms naar de contactpersonen bij de klanten.
Wie zijn die klanten dan? Michiel Bonte: “Dat gaat heel breed. Verzekeraars en makelaars zijn uiteraard een logische doelgroep. Dankzij onze info beschikken ze niet alleen over exacte data over het weer van de voorbije dagen, maar kunnen ze ook hun klanten waarschuwen voor risicovolle situaties. Die kunnen dan de nodige maatregelen nemen en schade vermijden. Daarnaast zijn ook overheden een belangrijke doelgroep, alsook organistoren van evenementen. Het grootste dancefestival ter wereld doet bijvoorbeeld al enkele jaren beroep op ons.”
MeteoSupport telt zeven weeranalisten, verspreid over de Benelux. “We vinden het belangrijk dat onze weeranalisten in verschillende regio’s wonen. Om diepgaande en correcte analyses te maken, is het ontegensprekelijk een voordeel als je de regio goed kent.”
Ook voor Teledesk Group is de input van Michiel belangrijk. CEO Ward Alleman: “Michiel brengt ons op de hoogte als de kans op een storm in een bepaalde regio groot is. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze Assistance-teams proactief op te schalen, zodat we alle inkomende calls voor makelaars en verzekeraars kunnen opvangen. Hij geeft ook regelmatig updates over de voorspellingen, zodat we te allen tijde op de meest recent beschikbare info kunnen terugvallen.”