header curve

Verleid bestaande en potentiële klanten met een e-book of whitepaper

Content is king. Bedrijven zoeken dan ook voortdurend naar innovatieve manieren om de aandacht van hun doelgroep te trekken. Whitepapers of e-books zijn ideaal om zowel bestaande als potentiële klanten te bereiken. Wat een whitepaper en een e-book precies inhouden, tot wie ze zich richten, wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn en hoe je …

Content is king. Bedrijven zoeken dan ook voortdurend naar innovatieve manieren om de aandacht van hun doelgroep te trekken. Whitepapers of e-books zijn ideaal om zowel bestaande als potentiële klanten te bereiken. Wat een whitepaper en een e-book precies inhouden, tot wie ze zich richten, wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn en hoe je een whitepaper en e-book in je communicatiestrategie integreert, kom je in dit artikel te weten.

Wat is een e-book of whitepaper?

Met een e-book of whitepaper bezorg je de lezer gedetailleerde, diepgaande info over een concreet thema. Een e-book is vaak visueel sterker uitgewerkt en interactiever, terwijl een whitepaper doorgaans wat zakelijker en infomatiever opgebouwd is. Beide tools hebben echter als doel de lezer te informeren én te engageren om actie te ondernemen.

Tot wie richt een e-book of whitepaper zich?

E-books en whitepapers richten zich tot zowel potentiële als bestaande klanten.

  • Voor prospecten fungeren ze als een venster naar jouw bedrijf. Ze leren je kantoor kennen en zien je als een specialist binnen een specifiek domein.
  • Bestaande klanten kan je ermee informeren en enthousiasmeren om extra diensten of producten bij je af te nemen.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van e-books en whitepapers?

  • Klantenbinding: bestaande klanten blijven betrokken en geïnformeerd, wat de kans vergroot dat ze opnieuw voor jouw diensten of producten kiezen.
  • Door een kwaliteitsvolle whitepaper of e-book te delen, laat je zien dat jouw bedrijf een echte expert is binnen je vakgebied.
  • Je kan perfect inspelen op hedendaagse trends en evoluties in je sector.
  • Je vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf.
  • Je creëert extra touchpoints of contactmogelijkheden met je doelgroep.
  • Je bouwt een adressenbestand op. Bij een whitepaper of e-book is het immers mogelijk om deze pas beschikbaar te stellen voor de lezer als die bijvoorbeeld eerst zijn e-mailadres opgeeft. Opgelet, je maakt jezelf niet altijd populair door de inhoud op die manier af te schermen. Wees hier dus voorzichtig mee.

Zijn er beperkingen aan een e-book of whitepaper?

Hoewel e-books en whitepapers veel voordelen hebben, zijn er ook enkele nadelen. Zo vereist het creëren van kwalitatieve e-books en whitepapers heel wat tijd en inspanningen. Verder vraagt het een diepgaande kennis van het onderwerp. Want je wil niet de indruk wekken dat je een specialist bent, terwijl je whitepaper of e-book enkele pijnlijke kemels bevat.

Hoe kan je e-books of whitepapers inzetten in jouw communicatiestrategie?

  • Schrijf e-books of whitepapers over actuele trends in je sector en hoe jij daarop inspeelt. Ben je makelaar? Denk dan bijvoorbeeld na over een whitepaper over een cyberverzekering of de 10-jarige aansprakelijkheid.
  • Push je whitepaper via je socialemediakanalen. Gebruik ook advertenties om je bereik te maximaliseren.
  • E-mailmarketing: integreer e-books en whitepapers in je e-mailcampagnes naar bestaande klanten.

Wil jij ook een e-book of whitepaper, maar heb je niet meteen een idee hoe je er best aan begint? Neem contact met ons op en dan overlopen wij met jou de mogelijkheden.

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin