header curve

‘We bouwen gestaag aan een familiale makelaarsgroep met respect voor lokale verankering’ 

Group Claeys Insurance, ontstaan uit de fusie van de makelaarskantoren van Yves Claeys (Brugge en Knokke), Frederik Vandendriessche (Veurne) en Michel De Clerck (Kortrijk) is een toonaangevende makelaar in Vlaanderen. Het fusiekantoor beschikt over meer dan 50 jaar ervaring in verzekeringsoplossingen voor ondernemers en particulieren, financiële planning en het verzekeren van luxegoederen. Het team telt intussen ruim 50 medewerkers in zeven vestigingen en de kaap van 10 miljoen euro komt dichterbij. Managing Partners Yves Claeys (Founder) en Joris Smeulders (CEO) vertellen meer over de steile ambities van de groep. 

Hoewel de zeven vestigingen zich allemaal in West-Vlaanderen bevinden, reiken de ambities van de groep veel verder. Yves Claeys: “We zijn vastbesloten om de komende jaren verder te groeien, niet alleen door onze footprint in West-Vlaanderen te vergroten maar we zijn ook van plan om stappen richting Oost-Vlaanderen te zetten. De kans is groot dat we op relatief korte termijn in die provincie kantoren zullen hebben. De provincies West- en Oost-Vlaanderen zijn ons kerngebied om verder te groeien. We kijken naar verschillende white spots in beide provincies die we op termijn willen invullen. Daarnaast kijken we ook in andere regio’s uit naar partnerships waarmee we ons kunnen versterken.”  

Hoe belangrijk is lokale verankering voor jullie? 

Yves Claeys: In onze manier van werken en marktbenadering is een sterke lokale verankering cruciaal. In elke vestiging beheert één van de vennoten of een klantenverantwoordelijke de relaties met ons cliënteel. We willen een persoonlijke makelaar zijn met een familiaal karakter en focus op connectie met de klant, maar met de mogelijkheden van een grootmakelaar.  

Organisatorisch werken onze teams over de verschillende kantoren heen. Zo hebben we teams Business Insurance, Car Insurance, Private Insurance, Wealth Insurance en Wealth Management. Elk van die teams staat onder de verantwoordelijkheid van een teamleader en servicet de klanten in al onze kantoren. Onze lokale vestigingen mogen geen eilanden zijn, vandaar de integratie van alle teams. Maar toch heeft elke klant een vast aanspreekpunt: één lid van ons team dat het dossier van de klant door en door kent. Op die manier linken we een persoonlijke klantenbenadering aan een doorgedreven niveau van specialisatie. Daarnaast is het op het vlak van efficiëntie key om ondersteunende diensten zoals onder andere HR en Marketing te sharen. 

Jullie baseline luidt ‘more than insurance brokers’. Hoe vullen jullie dat precies in? 

Joris Smeulders: We zijn ervan overtuigd dat lokale makelaars die alleen werken of slechts één of twee medewerkers tellen er alles aan doen om hun klanten een goede service te bieden. Maar wij willen méér kunnen doen voor onze klanten. Door onze taille beschikken we over specialisten in heel wat materies die we in verschillende kantoren kunnen inzetten. Ook op het vlak van digitalisering hebben we meer mogelijkheden dan een stand alone makelaar. Maar we zijn en blijven een familiale makelaar voor familiale bedrijven. Persoonlijk contact en lokale nabijheid staan centraal in ons businessmodel. Zelfstandige vennoten hebben bij ons een grote mate van zeggenschap. Wanneer we kantoren overnemen of aansluiten, bekijken we steeds hoe we de zaakvoerder in ons verhaal kunnen meenemen. 

“We willen een persoonlijke makelaar zijn met een familiaal karakter, maar met de mogelijkheden van een grootmakelaar.” 

Interne en externe groei 

Jullie hebben de voorbije jaren al meerdere kantoren overgenomen. Zelf zijn jullie ook een fusiekantoor sinds 2017. 

Yves Claeys: De makelaars Germain Claeys, Vandendriessche en De Clerck waren stuk voor stuk familiale makelaars die al samenwerkten sinds het begin van de jaren 2000. In 2017 fuseerden ze tot Group Claeys omdat er heel wat uitdagingen op de makelarij afkwamen en ze klanten, medewerkers en partners meer garanties wilden bieden. Klanten zijn verzekerd van meer continuïteit, medewerkers krijgen meer doorgroeimogelijkheden en onze leveranciers krijgen de kans om echte langetermijnpartners te worden.  

En wat is de volgende stap? 

Joris Smeulders: We willen absoluut nog groeien en onze werking verder professionaliseren. We kiezen voor een gestage en duurzame groei. We gaan niet zomaar kantoren kopen om te kopen, maar opteren voor gerichte overnames die in ons verhaal passen. We willen bouwen.  

Groeien in het segment Ondernemingen is daarbij essentieel, alsook ons leadership in wealth verder uitbouwen. Levensverzekeringen en financiële optimalisatie zijn belangrijke hefbomen over de verschillende klantensegmenten heen. We mikken zowel op interne als externe groei, want een grotere taille biedt garanties naar de toekomst.  

De aanhoudende consolidatiegolf binnen de makelarij biedt ons heel wat opportuniteiten om samen met anderen uitdagingen inzake professionalisering aan te gaan. We zijn steeds op zoek naar gelijkgezinden.  

Welk profiel van makelaarskantoor interesseert jullie? 

Yves Claeys: We pinnen ons niet vast op een welbepaald profiel. Net zoals in marketing gaat het ons om een goede mix, namelijk de samenstelling van de portefeuille, het beheersplatform en vooral de persoon van de zaakvoerder, zijn ambities en band met de lokale klant.  

Zo sloot onlangs bijvoorbeeld Zakenkantoor Bryon uit Brugge zich bij onze groep aan. Zaakvoerster Maaike Bryon is maar 35, maar ze besefte dat alleen blijven veel moeilijker is dan de krachten bundelen. Samen met haar willen we iets duurzaam creëren.  

Dat geldt eveneens voor onze relatie met de klanten. Onze kerntaak bestaat in het beschermen van het privé- en het professionele vermogen van onze klanten. Daarvoor bieden we oplossingen aan en willen we via onze specifieke aanpak meer zijn dan een gemiddelde makelaar. We verkopen geen polissen, maar wel een plan en package aan onze klanten. Dat plan evolueert doorheen de tijd en wordt strikt opgevolgd. We denken mee met de klant en zijn voor hem een vaste en betrouwbare partner.

Aantrekkelijke werkgever 

Wie wil groeien, krijgt al snel af te rekenen met de uitdagingen die een krappe arbeidsmarkt meebrengt … 

Joris Smeulders: Dat is zo, al heb ik het gevoel dat we door veel kandidaat-werknemers toch als een aantrekkelijke werkgever beschouwd worden. Ons team telt heel wat jonge, enthousiaste medewerkers, die bij ons ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen. We zetten in op een participatieve bedrijfscultuur waarin we veel aandacht besteden aan wellbeing van onze mensen. Ten slotte speelt probleem ‘afstand tot het kantoor’ veel minder doordat we met verschillende vestigingen werken.  

Yves Claeys: We krijgen heel wat respons op onze vacatures, al zijn we zeker nog op zoek naar bijkomende profielen met een sterke technisch-commerciële achtergrond. In de toekomst zal de nood aan goed opgeleide medewerkers alleen maar toenemen. We hebben mensen nodig die innovatief, creatief meedenken met de klant en ons bedrijf. 

“We mikken zowel op interne als externe groei, want een grotere taille biedt garanties naar de toekomst.”

Consolidatie van verzekeraars 

Ook onder verzekeraars zijn er de voorbije jaren heel wat fusies en overnames geweest. Hoe kijken jullie daar tegenaan? 

Yves Claeys: Het is alvast één van de hoofdredenen waarom het voor makelaars zo belangrijk is om te groeien. Een grotere taille geeft je extra buying power en laat je bijvoorbeeld toe om eigen voorwaarden te bedingen bij verzekeraars.  

Toegegeven, je vindt vandaag als makelaar doorgaans nog wel voldoende Belgische verzekeraars om de nodige capaciteit te bieden. Al is het in Brand Industrie soms wel tricky. Ook voor luxegoederen is het aanbod beperkt. Daarom zijn we mede-eigenaar geworden van een volmachtenbedrijf in Nederland: Private Insurance Assuradeuren. Dat biedt ons alternatieve oplossingen waar heel wat concullega’s geen toegang toe hebben. Zo creëren we bijvoorbeeld eigen producten in het wealth-segment. Daarnaast doen we soms een beroep op buitenlandse verzekeraars met een grote capaciteit.  

En wat met de steeds toenemende verplichtingen vanuit de regelgeving? 

Joris Smeulders: Kijk, niemand is fan van veel bijkomende administratie. Maar toch willen we die extra regels en verplichtingen in zekere zin omarmen. Het is immers een kans om ons dankzij ons groeiverhaal professioneel te onderscheiden van andere makelaars. Blijf je te klein, dan is zoiets wel een bedreiging. 

Idem dito trouwens voor digitalisering. Ook dat is een opportuniteit. Digitale tools en data helpen ons om bijvoorbeeld onze onderschrijvingsprocessen te stroomlijnen. Al ruim veertien jaar houden we in onze kantoren geen enkel papier meer bij. We trachten niet alleen alle mogelijkheden van ons beheerspakket te benutten, maar ontwikkelen ook zelf modules en tools om een en ander nog te versterken. En daarnaast werken we uiteraard samen met sterke partners, zoals Teledesk Group. Je hoeft nu eenmaal niet in alles zelf de beste te zijn. Over het muurtje kijken is altijd nuttig. En partners zoals Teledesk Group helpen ons om onze performantie nog te vergroten. 

Deel dit met je kennissen

facebook linkedin