Een nieuwe klant komt niet zomaar aanwaaien. Er gaat tijd en moeite aan vooraf om nieuwe klanten te werven. In dit artikel lees je hoe je met contentmarketing nieuwe klanten werft en bestaande klanten aan boord houdt.
“Contentmarketing kan je vergelijken met een beklijvende tv-serie’, vertelt Veerle De Graeve, mede-zaakvoerder van Mindsetting. ‛De knappe trailer maakt je publiek nieuwsgierig. De eerste aflevering raakt een gevoelige snaar. En dankzij het ijzersterke verhaal kunnen je klanten er maar geen genoeg van krijgen. Goede tv-series slagen erin een brede fanbase op te bouwen die soms zelfs vele jaren lang trouw blijven volgen omdat het verhaal blijft boeien.
Dat is precies de kracht van contentmarketing. Door consequent relevante content te delen via nieuwsbrieven, je website en sociale media, blijft je bedrijf zichtbaar. Zo vergroot je de kans dat consumenten aan je denken wanneer ze besluiten een verzekering af te sluiten. Dit geldt niet alleen voor B2C-klanten, maar zeker ook voor B2B-relaties.”
Beklijvende content creëert kansen voor interactie met de consument. Op termijn zorg je zo voor merkbekendheid, leads, klanten en ambassadeurs. Net zoals elke succesvolle tv-serie begint met een sterk script, start een effectieve contentmarketingstrategie met een gedegen plan. Dit plan beschrijft nauwkeurig hoe je kantoor je doelgroep zal boeien, inspireren en aanzetten tot actie met unieke content. Vervolgens bepaal je welke boodschappen je gaat delen met je doelpubliek en in welke formats, om zo de grootst mogelijke impact te bereiken.
“Zonder een uitgewerkt plan, ben je blind aan het varen. In de praktijk lukt het ook gewoon niet om consequent te blijven communiceren, aangezien je agenda snel gevuld wordt met andere opdrachten. Je communicatie raakt naar het achterplan, en de resultaten ervan natuurlijk ook. Daarom is het belangrijk om met een partner samen te werken die de schwung erin houdt en ervoor zorgt dat je verschillende communicatiekanalen echt consistent gebruikt worden. Die partner is tegelijkertijd je sparring partner die je alert houdt en af en toe ook verrassende vragen voor de voeten werpt. Zo blijf je continu nadenken over je communicatie en blijf je scherp.”
Het creëren van kwalitatieve content vergt zowel kennis als tijd. Een groot voordeel is dat je het materiaal in diverse formats opnieuw kunt gebruiken. Een boeiend magazine-interview kan bijvoorbeeld verder gaan in een video. Lezers scannen simpelweg een QR-code om het vervolg van het verhaal op hun smartphone te bekijken. Een blogartikel kan ook worden omgezet in Instagram stories of reels.
Veerle De Graeve: “Door content te recyclen, maximaliseer je de opbrengst van je inspanningen. Zo bespaar je tijd en breid je jouw bereik uit, waardoor je meer resultaat behaalt met minder moeite. Voorwaarde is wel dat je doordacht je content inzet op de verschillende kanalen, zodat je boodschappen aansluiten bij de doelgroepen waarop je je richt.”
Een contentmarketingbureau zoals Mindsetting helpt je kantoor bij het bepalen en uitvoeren van een contentstrategie. Het bedenkt concepten die je identiteit en verhaal krachtig overbrengen, met onderwerpen die precies op het snijvlak zitten van wat je bedrijf uniek maakt en wat je doelgroep interessant vindt.
Daarnaast ondersteunt een gespecialiseerd bureau je bedrijf bij het uitwerken van geschreven en visuele content gaande van video’s tot blogartikels, whitepapers, klantgetuigenissen, sociale mediaberichten en salespresentaties. Met een vast maandbudget en transparante overzichten houd je de kosten beheersbaar en voorkom je onverwachte uitgaven. Het uiteindelijke resultaat is een meetbare toename in ROI en een sterkere marktpositie dankzij effectief ingezette contentmarketing.
Wil je graag sparren over je communicatie met Mindsetting? Stuur dan een mailtje naar veerle@mindsetting.be.